نسبت طلایی چیست؟

نسبت طلایی چیست؟

سری فیبوناچی از عدد ۷ام به بعد با نسبتی در حدود ۱:۱.۶۱۸ رشد می‌کند و ذهن انسان این تناسب را دوست دارد. به همین دلیل وقتی در طراحی می‌خواهیم دو عنصر کوچک و بزرگ را در کنار هم استفاده کنیم می‌توانیم از این تناسب برای پیدا کردن اندازه آن‌ها استفاده کنیم. مثلا یک مستطیل دارای یک ضلع کوچک و یک ضلغ بزرگ‌تر است یا یک مثلث دارای یک قاعده و یک ارتفاع است، از این تناسب می‌توانیم در انتخاب اندازه این اضلاع کمک بگیریم.

برخی از تحقیقات استفاده از این نسبت را در نقاشی، معماری و امور دیگر مهندسی و هنر به حدود ۴۰۰۰ سال پیش نسبت می‌دهند. بسیاری بر این عقیده هستند که این نسبت از این هم قدیمی‌تر بوده و ما می‌توانیم در آثار بسیاری این را مشاهده کنیم. به عنوان مثال اگر بخواهیم به برخی از معروف ترین آن ها اشاره کنیم: تابلوی مونالیزا و شام آخر از لئوناردو داوینچی، معبد پارتنون و بسیاری از آثار دیگر می‌توان آن را مشاهده کرد. برای نمونه نسبت طلایی را می توانید در تابلوی مونالیزا مشاهده کنید که در زیر آمده است.

نسبت طلایی در مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی

همانطور که مشاهده می‌کنید نسبت طلایی در این تصویر رعایت شده و لازم به ذکر است که این تنها یک نسبت است و از مقدار ثابتی پیروی نمی کند. به عنوان مثال می‌توانید در تصویر زیر یک نسبت عددی آن را می‌توانید مشاهده کنید. بسیاری از تاریخ شناسان و معماران معتقدند اهرام ثلاثه مصر با توجه به در نظر گرفتن نسبت طلایی ساخته شده که این نسبت بسیار دقیق حساب شده و به همین خاطر هست که جز عجایب کره زمین به حساب می آید.

هر ضلع مربع بزرگتر مساوی است با جمع اضلاع مربع‌های کوچک‌ترش. این شکل یکی از پر استفاده‌ترین ابزار برای استفاده از نسبت طلایی در عکاسی و طراحی است.

شما به آسانی می‌توانید نسبت طلایی را در طراحی های خود پیاده کنید. تنها می‌بایست کمی خلاقیت به خرج بدهید و در این چهارچوب حرکت کنید. به بیان ساده‌تر می‌توانید با مشاهده تصویر زیر متوجه این نسبت شوید.

مقالات مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها